Published by: 0

StressEating-540x360
Stres towarzyszy nam każdego dnia, a jego przyczyną są zarówno wydarzenia nieprzyjemne jak i te przyjemne kojarzące się wtedy z odczuwaną ekscytacją. Mimo upływu tysięcy lat reakcja organizmu na stres nie zmieniał się i dalej prowadzi nas do walki lub ucieczki. To co się zmieniło to stresory, czyli czynniki wywołujące stres. Dziś są to praca i związana z nią presja i rywalizacja, pośpiech, kontakty z rodziną lub otoczeniem, czy chociaż sytuacje drogowe, czyli to co towarzyszy nam codziennie. Powoduje to, że nadmiar stresu staje się dla nas szkodliwy tak jak łatwo kojarzące się nam ze złym wpływem zanieczyszczenia powietrza czy jedzenia. W takim razie musimy zrozumieć, że przebywanie w ciągłym stresie – stres chroniczny – przyniesie równie niekorzystne skutki co długotrwałe przebywanie w zanieczyszczonym powietrzu. Wpłynie to na problemy ze snem, spadek energii i odporności, zajadanie stresów prowadzące do nadwagi. Przyjrzyjmy się tym skutkom, jak one wpływają na siebie wzajemnie i jak im zaradzić.

Sen i jego zaburzenia są często sygnałem ostrzegawczym, pełni on bardzo ważną rolę w procesie radzenia sobie ze stresem i utrzymaniem naszego organizmu w dobrej kondycji. Jego niedobór oprócz oczywiście zmęczenia wywołuje również wzrost niepokoju i napięcia, które wtórnie nasila stres, a wlewanie w siebie litry kawy tylko nasilają te odczucia. W efekcie przemęczenia jeszcze trudniej o aktywność fizyczną znaną ze swojego korzystnego wpływu na obniżanie poziomu stresu. Osoby, które się nie wysypiają rozregulowują własny mechanizm głodu i sytości, czyli w efekcie głód jest silniejszy a poczucie najedzenia rzadziej się pojawia. Ponadto im bardziej jesteśmy zmęczeni tym łatwiej skusimy się na podjadanie niezdrowego jedzenia. Wpływy stresu na sen i nawyki żywieniowe przeplatają się, co pokazuje jak ważne jest aby zadbać o odpowiednią ilość snu, co pomaga radzić sobie w sytuacjach stresujących i wzmacnia odpieranie ataków zajadania stresu. A właśnie wspomniane zajadanie stresu stać się przecież może też i stresorem, bo ze stresem zjadamy głównie niezdrowe jedzenie (słodycze, fast-foody) co prowadzi do nadmiarowych kilogramów, czyli ewentualnego źródła stresu.

Jak przerwać to błędne koło? Czytaj dalej w kolejnym wpisie już niedługo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *